Sungai Congo (juga disebut Sungai Zaire) adalah sungai terbesar di Afrika Tengah bahagian Barat. Sungai ini memiliki panjang sekitar 4.700 km, menjadikannya sebagai sungai terbesar kedua di Afrika (setelah sungai Nil). Sungai ini mengalir melalui hutan hujan terbesar di dunia. Nama Kongo berasal dari Kerajaan Kongo. Dari tahun 1971 sampai 1997, pemerintah Zaire menyebutnya Sungai Zaire.

Sungai Congo merupakan sempadan wilayah antara negara Congo Brazzaville dan Congo Kinshasa (RDC), arusnya mengalir sangat deras dengan kecepatan hingga mencapai sekitar 3 knots.Di sepanjang sungai terutama daerah-daerah terpencil, suasana hijau rimbun oleh pohon-pohon, baik dari jenis pohon bakau mahupun pohon palm.

Namun tersimpan banyak misteri kehidupan didalamnya. Para saintis telah membuat kajian diantara penemuannya ialah Goliath ikan harimau, yang boleh membesar sehingga 150 paun (68 kilogram). Semasa ekspedisi 2008 di Congo, ahli-ahli sains telah mengkaji keupayaan ikan “raksasa” tersebut boleh mengembara.Sampel-sampel DNA telah diambil untuk mengkaji asal usul ikan tersebut dan mengenal pasti adakah spesis ini telah melalui revolusi setelah memasuki Sungai Congo ini.

Menurut saintis yang membuat kajian tersebut,mereka telah menemui lebih 300 spesis pelik dan unik yang tidak pernah direkodkan sebelum ini. Mereka yakin jika kajian terhadap sungai ini diteruskan,mereka yakin jumlah yang bakal ditemui mungkin lebih.

Berikut diantara spesis yang mereka temui..

Peta Lokasi Sungai Congo